فعالیت چهارم:بازی غذای رستوران

فعالیت چهارم : بازی غذای رستوران

از کودک بخواهید تصور کند که به رستورانی رفته است و سیب زمینی سرخ کرده سفارش داده است . سپس پیشخدمت سیب زمینی را می آورد اما سیب زمینی ها سوخته است . از کودک بخواهید فکر کند چه واکنش هایی می تواند نشان دهد؟ و درست ترین واکنش کدام است ؟

واکنش ها

1- پیشخدمت را صدا کرده با او دعوا کند.

2- به روی خود نیاورد. شروع به خوردن سیب زمینی های سوخته کند.

3- به آرامی پیشخدمت را صدا بزندو سیب زمینی ها را به او نشان دهد.

سپس با کودکان درباره راه حل درست و راه حل های اشتباه گفتگو کنید. می توانید از کودکان بخواهید2نفر 2نفر، نقش پیشخدمت و مشتری را بازی کنند و هر 3 روش را امتحان کنند.

فعالیت سوم:ابراز وجود از طریق ساختن

         فعالیت سوم: ابراز وجود از طریق ساختن

  نمونه ای دیگر برای ترغیب ابراز وجود از طریق ساختن اشیاء است . یک خانه اسباب بازی ، ماشین های اسباب بازی و سایر اشیایی که به ساختن نیاز دارند، بهترین راه های تشویق رشد طبیعی و خلاقیت در حوزه های گوناگون می باشد. زمانی که کودک یاد می گیرد تا دستور العمل های ساختن خانه اسباب بازی یا ماشین اسباب بازی را دنبال کند، نسبت به نقش دستور العمل و راهنمایی برای استفاده از روش های خلاقانه برای رسیدن به نتیجه آگاه می شود.

خلاقیت در ساختن یک شیء با کمک راهنمای آن، برای مثال در ساختن خانه اسباب بازی، یکی از  جنبه های زندگی کودک است که باید آن را یاد بگیرد، چرا که در برخورد با بسیاری از شرایطی که فرد در زندگی واقعی باآنها مواجه می شود، به کودک مهارت هایی است که در سال های اولیه کودکی آنها را آموخته  است

فعالیت دوم : ابراز وجود از طریق بازی

فعالیت دوم : ابراز وجود از طریق بازی

روش اجرا:

       یکی دیگر از راه های خوبی که به کودک کمک می کند تا خود را بازگو کند، بازی کردن است . اجازه دادن به کودک برای بازی کردن با دیگری، ورزش و یا سایر کارهای تفریحی، راه خوبی است تا به کودک، علاوه بر ابراز وجود، همکاری، مهارت های ارتباطی و احترام به دیگران را آموزش دهید. با قرار دادن مرزها و قوانین منطقی برای زمان بازی ، پدر و مادر می توانند کودکان را به سوی اجرای حرکات یک بازی و همچنین فعالیتی مسئولانه هدایت کنند، بدون اینکه در روند رشد او مداخله کنند.

بازی های زیادی برای بالا بردن انرژی خلاقانه کودک وجود دارد که تاثیر مثبتی بر وی می گذارد و توانایی ابراز وجود او را بالا می برد .

این که کودک همیشه در جلوی تلوزیون بنشیند به دلایل گوناگونی، انتخابی ضعیف است ، که یکی از این دلایل، این است که تلوزیون یک رسانه یک طرفه است که هیچ خلاقیت و یا تفکر انتقادی رادر کودک تقویت نمی کند و فرصت ابراز وجود او را فراهم نمی کند.

 هنگام تماشای تلوزیون ، والدین می بایست همراه کودک به تماشای تلوزیون بپردازند تا زمینه رشد بیشتر هوش کودک فراهم آورند

فعالیت اول:ابراز وجود از طریق کارهای هنری

فعالیت اول:
ابراز وجود از طریق کارهای هنری 

روش اجرا:

     یکی از بهترین راه های ابراز وجود کودک از طریق هنر است . نقاشی کردن، طراحی کردن ، رنگ کردن و آزاد گذاشتن کودک برای نقاشی کشیدن از هر آن چه که دلش می خواهد، بخش موثری از رشد کودک است چرا که ذهن کودک را باز و روح او را رها می کند. هر لحظه ای ممکن است کودک اشیاء یا اشکالی که به نظر بی ربط  می آید را نقاشی  کند. کودک می تواند افکار و عقایدی که برای والدین شگفت آور است را در نقاشی اش شکل دهد.

ابراز وجود کردن

ابراز وجود کردن

فعالیت اول    ابراز وجود از طریق کارهای هنری

فعالیت دوم    ابراز وجود از طریق بازی

فعالیت سوم    ابراز وجود از طریق ساختن

فعالیت چهارم   بازی غذای رستوران

فعالیت پنجم   خراب شدن اسباب بازی

2مهارت پایه در ابراز وجود

دو مهارت پایه در ابراز وجود    

توانایی نه گفتن موقعی که می خواهیم بگوییم نه.

گفتن آری زمانی که می خواهیم تقاضای طرف مقابل را بپذیریم .

ژوزف و لپی دوپژوهشگر روان شناس، ابراز وجود را اینگونه تعریف می کنند:

ابراز مناسب  و درست هیجان نسبت به طرف مقابل بدون احساس اضطراب

 

 

به کودکان برای بیان احساسات ، افکار، هیجانات و خلاقیت در محیطی امن

اجازه دهید.

مهارت ابراز وجود کردن

ابراز وجود کردن یعنی احترام گذاشتن به خواسته ها، نیازها و ارزش های خود، ابراز وجود کردن و قاطعیت نشان دادن هرگز به معنای مشاجره و ستیزه جویی و پرخاشگری های بی مورد نیست، بدین معنا نیست که به حق و حقوقم اشاره کنم و به حق و حقوق دیگران بی تفاوت باشم . ابراز وجود کردن به معنای حق خود ستاندن ، حرف خود را زدن و در نهایت به معنای خود بودن است ، بدین معناست که به خود درهمه زمینه های انسانی به عنوان یک انسان احترام بگذاریم. ابراز وجود کردن

با اندیشیدن شروع می شود.

اما به اندیشیدن پایان نمی یابد