فعالیت دوم: شناسایی خلق و خوها

فعالیت دوم: شناسایی خلق و خوها

احساسات ظرف 15 تا 30 ثانیه می آیند و می روند ، اما خلق و خومی تواند یک روز کامل باقی بماند.

همه می دانند که خلق خوب و بد می تواند باعث ایجاد احساسات خوب یا بد در خانه شود.

روش اجرا:

در این بازی، کودکان می بایست ابتدا نقش خلق بد و سپس نقش خلق خوب را بازی کنند. 15دقیقه زمان بگذارید و در این 15دقیقه همه نقش خلق بد را بازی می کنند. قضاوت کردن، خشن بودن، افسرده بودن ، غمگین بودن ، اخمو بودن ، زمانی که 15 دقیقه تمام شد، برای 15 دقیقه دیگر، کودکان می بایست نقش خلق خوب را بازی کنند: یاری رسان،بخشنده ،دلسوز، با انرژی ،خوشحال ، صبور ، مهربان و غیره.

سپس از کودکان بپرسید بازی کردن نقش این خلق ها چطور بود و چه احساسی داشتند؟سپس درباره این موضوع که زندگی با افراد گوناگونی با خلق های مختلف چه احساسی دارد، با آنها صحبت کنید.

فعالیت اول: مواجه شدن با احساسات

فعالیت اول: مواجه شدن با احساسات

ما هر روزه با احساسات مختلفی سر و کار داریم ماننداحساس خستگی ، خشم ،خوشحالی، اضطراب ، ترس یا عصبانیت.

اغلب مواقع احساسات می آیند و می روند بدون اینکه اصلا درباره آنها فکر کنیم، بازی مواجه شدن با احساسات را با کودکان سنین مختلف انجام دهید تابه  آنها کمک کنید احساسات خود را بشناسند و درباره آنها صحبت کنند.

روش اجرا:

تعدادی کاغذ، مداد شمعی بیاورید و آماده نقاشی کردن شوید. هر کودک دایره ای می کشدکه نمایانگر صورت اوست. یکی از احساساتی که آن روز داشته را انتخاب می کند و دردایره می کشد.زمانی که تمام کودکان، کار خود را تمام کردند، می توانند نقاشی های خود را به یکدیگر نشان دهندو درباره تجربه ای که باعث ایجاد آن حس در آنها شده بود، صحبت کنند. ما هر چقدر بیشتر احساسات خود را بفهمیم و بشناسیم، شناخت بیشتری از خود و افرادی که با آنهازندگی می کنیم پیدا می کنیم.

بیان و شناخت احساسات

بیان و شناخت احساسات

فعالیت اول  مواجه شدن با احساسات

فعالیت دوم    شناسایی خلق و خوها

فعالیت سوم   شناخت احساسات

فعالیت چهارم  ابراز رنگارنگ احساسات

فعالیت پنجم   احساسات مثبت

فعالیت ششم    احساسات منفی

فعالیت هفتم    بازی با قاب عکس

فعالیت هشتم    خشم

فعالیت نهم   رنگ احساسات

فعالیت دهم  رها کردن احساسات با خمیر بازی

فعالیت یازدهم   سیب له شده

فعالیت دوازدهم   شکل احساسات

فعالیت سیزدهم  قلب چروکیده

فعالیت چهاردهم   چون من پسر هستم هیچ چیز من را آزار نمی دهد. 

 

از تکامل احساسات فرزندتان پشتیبانی کنید

از تکامل احساسات فرزندتان پشتیبانی کنید

وقتی که کودک مهار احساسات خود را از دست نداده و آرامش خود را حفظ کرده از او تمجید کنید.

به فرزند خود کمک کنید تا احساسات خود را از رفتارهایش جدا نماید. مثلا“ من احساس خشم و عصبانیت تو را درک میکنم ،ولی زدن کار درستی نیست“.

به فرزندانتان کمک کنید که تفاوت بین احساسات خویش با احساسات دیگران را درک کنند. مثلا:“ من درک می کنم که احساس ناراحتی می کنی ( ناراحت هستی ) ولی کاری که می کنی ، خواهرت را غمگین می سازد.“

فعالیت های اشاره شده برای آشنا ساختن کودک با احساسات متفاوت خود و دیگران و کمک به وی در جهت بیان این احساسات به شیوه ای موثر طراحی شده است.

کودکان با دیدن چگونگی ابراز احساسات سایر اعضای خانواده یاد  می گیرند که چگونه احساسات خود را اداره ومدیریت کنند .

بیان و شناخت احساسات

بیان و شناخت احساسات

وقتی که پیرامون رشد احساسی سخن می گوئیم منظور ما توانایی هر چه بیشتر کودکان در انجام کارهای زیر است.

1-شناسایی و درک احساسات خودشان

2- درک و پی بردن به احساسات دیگران

3- تغییر شیوه احساسات آنان

4- بیان درست احساسات خود

5- تکامل حس همدردی با دیگران و

 

6- ایجاد و حفظ روابط خوب با دوستان، افراد خانواده و  دیگران